×

Dit artikel is onderdeel van de reeks dialoogsessies die de Aanpak Begeleidingsethiek (ABE) heeft georganiseerd, in samenwerking met ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) over vier belangrijke thema’s: immersieve technologie, algoritmen in het openbaar bestuur, neurotechnologie en generatieve AI in overheidsprocessen.

Niet meer scrollen door het intranet, maar snelle, slimme ondersteuning. Dat is precies het idee van de AI-chatbot voor Ongevallenhandboek van de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA). De uitdaging? Het Ongevallenhandboek, dat normaal gesproken als een doorzoekbaar document op het intranet stond, toegankelijker maken voor inspecteurs in het veld. Met behulp van een generatieve AI-toepassing, gevoed met kennis uit het handboek en gebouwd op een bestaand Large Language Model (LLM), werd het handboek getransformeerd tot een slimme, interactieve hulpbron.

Over deze innovatieve methode organiseerden de NLA, samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en ECP een sessie begeleidingsethiek. De methode is breder inzetbaar dan alleen bij het Ongevallenhandboek, maar in deze sessie draaide alles om de toepassing voor arbeidsongevallen.

Blijven nadenken

Tijdens de sessie kwamen belangrijke waarden naar voren zoals arbeidsvreugde, efficiëntie, kwaliteit van handhaving, vakmanschap en betrouwbaarheid. Tegelijkertijd werd er kritisch gekeken: zou de inzet van AI er niet toe leiden dat inspecteurs minder actief zelf gaan nadenken en daardoor minder kennis opdoen? Terwijl het juist de bedoeling is om kennis te vergroten. En wat doet het gebruik van de tool met de arbeidsvreugde?

Ook werd nagedacht over mogelijke handelingsopties bij de implementatie, zoals het blijven trainen van inspecteurs in het gebruik van de AI-tool en het bewust omgaan met de risico’s van hallucinatie; situaties waarin de AI zelf informatie ‘verzint’. Zo blijft technologie een hulpmiddel, en geen vervanging van vakmanschap.

De sessie over Begeleidingsethiek maakte duidelijk dat technologische innovatie en ethische afwegingen prima samen kunnen gaan, zolang we kritisch blijven kijken, met elkaar in gesprek blijven en onze gezamenlijke waarden als kompas gebruiken.

Lees het hele verslag van de sessie

of bekijk de video van de sessie:

Artikelen uit de nieuwsbrief ‘Waardengedreven Dialogen – Generatieve AI bij de overheid’:
1. Nieuwsbrief Generatieve AI bij de overheid: Innovatie en ethiek gaan hand in hand
2. Interview: Overheidsbreed standpunt een belangrijke stap voorwaarts bij de inzet van generatieve AI.
3. Interview: ‘Op een verantwoorde manier meegaan in de technologische ontwikkelingen’
4. Casus in beeld: AI-chatbot voor Ongevallenhandboek
5. De slimme assistent op de werkvloer
6. Terugblik werkconferentie waardengedreven dialogen: Generatieve AI bij de overheid