Sessie begeleidingsethiek doen: moderatoren
De Aanpak Begeleidingsethiek vraagt goede begeleiding. De aanpak is goed uitgedacht en beproefd in de praktijk. Er is altijd een moderator en een co-moderator betrokken. Zij helpen bij de opzet en de invulling vooraf, zij modereren de workshop en zij verzorgen het verslag.
Basistraining Aanpak Begeleidingsethiek
De basistraining bestaat uit een dag (of twee dagdelen). Hierin wordt het gedachtegoed van begeleidingsethiek toegelicht, vervolgens wordt aan de hand van een casus de aanpak doorlopen en toegelicht, aangevuld met handvatten voor moderatoren. Daarnaast wordt aandacht geschonken aan de rol van de initiatiefnemer: degene die begeleidingsethiek binnen de organisatie inzet en daarmee een ambassadeursrol te vervullen heeft. Na deze trainingsdag ontvangen cursisten een toolkit met onder andere een handleiding, presentatiemateriaal en voorbeeldcommunicatie.
Na het afronden van het theoriedeel is er een terugkomsessie (een uur, online) voor de trainingsgroep om de voortgang richting de praktijk, het modereren of initiëren van een sessie te bespreken.
Vervolg: begeleidingsethiek in de praktijk
Na de basistraining zijn er verschillende mogelijkheden om in de praktijk aan de slag te gaan met begeleidingsethiek. Hoe dit ingevuld wordt, is afhankelijk van de rol die de cursist inneemt ten aanzien van begeleidingsethiek:
- Moderator: als de cursist primair moderator begeleidingsethiek wil worden, hoort daar het invullen van de moderatorrol in twee sessies bij, achtereenvolgens als co-moderator en als moderator. Hierbij wordt de cursist in het gehele proces ondersteund door een ervaren moderator, die coacht, toezicht houdt en feedback geeft. Na deze twee sessie is de cursist gecertificeerd moderator begeleidingsethiek.
- Initiatiefnemer: Een initiatiefnemer is normaal de term voor degene die het initiatief neemt voor een sessie begeleidingsethiek. Dit kan ook een rol binnen een organisatie of een netwerk zijn of worden, bijvoorbeeld iemand van een ethische afdeling of vanuit een afdeling innovatie of onderzoek. Hij of zij neemt de rol op zich om bij innovatie of implementatietrajecten de Aanpak Begeleidingsethiek in te zetten. Vaak heeft de initiatiefnemer ook een rol in de doorwerking van de sessie binnen de organisatie. Deze rol van initiatiefnemer gaat niet gepaard met certificering. We raden wel aan om de eerste keer iemand vanuit ECP hierin te laten meekijken.
Community-of-practice
ECP zorgt voor een learning community-of-practice, waarin initiatiefnemers en moderatoren ervaringen uitwisselen met de inzet van de Aanpak Begeleidingsethiek.
- Eén keer in de 6 weken zijn allen uitgenodigd voor een (digitale) bijeenkomst.
Hierin komt het volgende aan bod:
– Uitwisselen van ervaringen
– Uitdiepen van specifieke aspecten rond begeleidingsethiek
– Afspraken over inzet en betrokkenheid bij sessies
- Kennis over de Aanpak en de resultaten (verslagen, handelingsopties, etc.) wordt verzameld en gedeeld (via website, nieuwsbrief, publicaties e.d.)
- Moderatoren die de opleiding hebben afgerond krijgen een certificaat en worden vermeld op de website begeleidingsethiek.nl
Heb je interesse om moderator te worden of wil je voor een instelling of een aantal samenwerkende instellingen moderatoren opleiden, zodat de Aanpak Begeleidingsethiek kan worden ingezet wanneer nodig? U kunt contact opnemen met Edwin Borst, secretaris, via edwin.borst@ecp.nl of onderstaand contactformulier invullen.
Moderatoren
Op dit moment zijn de volgende personen gecertificeerd moderator:
Aldert de Jongste
Moderator/opleider
Gerbrand Mijzen
Moderator
Elianne Anemaat
Moderator
Hilary Richters
Moderator
André Krom
Moderator/opleider
Marieke Beekers
Moderator
Willemien Laenens
Moderator
Jonne van Belle
Moderator
Pieter Duysburgh
Moderator
Pauline Zwanikken
Moderator
Robert de Snoo
Human Tech Institute
Moderator
Dorus-Jan ten Boom
Moderator
Maartje Bouwens
Moderator
Sebastiaan Bouthoorn
Moderator
Pieter van Kuilenburg
Moderator