Dit artikel is onderdeel van de reeks dialoogsessies die de Aanpak Begeleidingsethiek (ABE) heeft georganiseerd, in samenwerking met ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) over vier belangrijke thema’s: immersieve technologie, algoritmen in het openbaar bestuur, neurotechnologie en generatieve AI in overheidsprocessen.
Stel je voor: een collega die nooit te laat komt, altijd helpt met lastige klussen, ondertussen jouw werk makkelijker en sneller maakt en nooit klaagt over drukte. Klinkt als een droom. Of is er ook een keerzijde?
Microsoft heeft Copilot ontwikkeld, een slimme AI-assistent die je helpt in programma’s zoals Word, Excel, PowerPoint, Outlook en Teams. Copilot is onderdeel van de Microsoft 365 suite en ondersteunt gebruikers niet alleen met simpele dingen zoals spellingscontrole, maar denkt ook actief mee om je werk makkelijker en sneller te maken. Door routinetaken te automatiseren, helpt Copilot tijd te besparen en nauwkeuriger te werken.
Waar maakt Copilot het verschil
Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is Copilot drie maanden getest door 50 collega’s. Hun missie? Ontdekken hoe Copilot het dagelijkse werk slimmer en efficiënter kan maken. Door middel van twee enquêtes werd in kaart gebracht bij welke taken Copilot een verschil maakte en hoe het de productiviteit beïnvloedde. De focus lag hierbij vooral op ondersteunende werkprocessen, niet op de primaire taken van RVO.
Om ook ethische vragen rondom AI niet uit het oog te verliezen, organiseerden RVO, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en ECP samen een sessie Begeleidingsethiek. Veertien deelnemers, waaronder enkele testers, gingen in gesprek over de impact van Copilot. De diversiteit van de groep zorgde voor rijke, waardevolle gesprekken. Centraal stonden waarden als vakmatige kwaliteit, effectiviteit, betrouwbaarheid, privacy, duurzaamheid en – heel belangrijk – werkplezier.
Mogelijke vervolgstappen die uit de sessie naar voren kwamen waren onder meer het opleiden van medewerkers in AI, bijvoorbeeld met behulp van digicoaches, en het actief blijven praten over hoe we AI op een goede manier inzetten.