Op 22 oktober 2024 organiseerden het ministerie van BZK samen met Neurensics en Beeld en Geluid een sessie begeleidingsethiek over de casus Neurotechnologie en desinformatie. Neurotechnologie is een nieuwe technologie, die nog niet zoveel toepassingen kent. Neurensics is een bedrijf dat werkt met Neurotechnologie voor marketing. In deze sessie hebben gekeken naar een meer maatschappelijk thema: desinformatie. Daar bestaat de term prebunking, het mensen leren de patronen achter desinformatie te herkennen. In deze sessie staat de vraag centraal hoe neurotechnologie zou kunnen helpen bij het valideren van prebunking. Onderstaand daarom inleiding over desinformatie en prebunking van Patricia van Rijswijk en over het gebruik van neurotechnologie bij marketing door Martin de Munnik van Neurensics. Voor het thema desinformatie was Beeld en Geluid aanwezig. Het thema desinformatie is een van de thema’s waar Beeld & Geluid kennis, bewustwording en handelingsperspectief biedt dmv interventies. Doel is om burgers weerbaar te maken tegen desinformatie en online manipulatie door middel van ‘pre-bunking’. Daar waar de-bunken gaat over factchecken van valse informatie achteraf, gaat pre-bunken over het herkennen van de manipulatietechnieken.