Op 14 januari 2025 organiseerde RVO op initiatief van Thijs van der Wal (RVO) en Joleen van der Zwan (RVO) een sessie begeleidingsethiek over de casus ‘generatieve AI voor contentcreatie’.
RVO heeft 14 teams met contenspecialisten. Zij werken voor klanten aan content (tekst, beeld, social posts) op de website (bijvoorbeeld pagina’s waarop regelingen worden uitgelegd, blogs en praktijkverhalen), social media (LinkedIn, Instagram, YouTube) en redigeren brieven. Daarnaast zijn er corporate contentspecialisten voor arbeidsmarkt- en interne communicatie. De contentspecialisten ervaren een hoge werkdruk. Er is continu behoefte aan hoogwaardige content die voldoet aan alle eisen. Nieuwe content moet vaak snel af. Zij werken volgens vaste afspraken over formats, taalniveau en taalgebruik.
De verwachting is dat generatieve AI de contentspecialisten kan helpen kwalitatief betere content te maken, in kortere tijd. Om dit te onderzoeken is een eerste test gedaan met een prototype op een veilige omgeving, geleverd door DICTU. De usecase: een tool die tekst kan schrijven en verbeteren op basis van ruwe input en volgens de RVO-richtlijnen en schrijfwijzer.